Handleiding “Indienen aanvulling OLO-aanvraag in het nieuwe Omgevingsloket”
Vanaf 1 juli 2024 zijn het Omgevingsloket online (OLO) en de Activiteitenbesluit Internet Module (AIM) niet meer beschikbaar.
Volg de 11 stappen in deze handleiding voor het indienen van aanvulling op een aanvraag die u heeft ingediend vóór 1 januari 2024.
Stap 1
Ga naar: https://omgevingswet.overheid.nl/home en klik vervolgens rechtsboven op “Inloggen”. Zie afbeelding.
Stap 2
Kies vervolgens uit één van de drie opties om in te loggen:
- DigiD voor particulieren
- Eherkenning voor bedrijven en organisaties ingeschreven bij de Kamer van Koophandel
- eIDAS voor Europese aanvragers buiten Nederland
En doorloop de stappen van het door u gekozen authenticatiemethode.
Stap 3
Klik vervolgen op het tabblad “Aanvragen” (bovenin uw scherm iets links van het midden) en vervolgens op de knop “Start aanvraag” (zie afbeelding).
Stap 4
In dit scherm maakt u een “Project” aan. Heeft u eerder correspondentie van ons gehad over een aanvraag ingediend vóór 1 januari 2024 vul dan hier “Ons kenmerk” in. Ons kenmerk kan bestaan uit 2 letters gevolgd door 8 cijfers (bijvoorbeeld: OV12345678), uit een “Z.” gevolgd door 6 cijfers (bijvoorbeeld: Z.123456) of het OLO-nummer van uw aanvraag.
Heeft u geen kenmerk van ons, omschrijf dan zo duidelijk mogelijk waar u een aanvraag voor heeft ingediend, bijvoorbeeld de werkzaamheden die u wilt uitvoeren, de locatie van de werkzaamheden of een ander kenmerk van uw ingediende aanvraag.
En klik vervolgens op de knop “Project opslaan”.
Stap 5
In dit scherm kunt u de “Locatie” aangeven. U kunt op adres, postcode en huisnummer, Kadastraal nummer of Coördinaten zoeken. Mochten deze opties niet toereikend zijn dan is er ook nog een mogelijkheid om een gebied te tekenen op de kaart.
En klik vervolgens op “Volgende stap”.
Stap 6
In het scherm “Kies activiteiten” kiest u de activiteit “Wabo aanvraag of besluit aanvullen – Informatie”. Dit doet u het handigst door in de balk “Zoek uw activiteiten” “Wabo” te typen. De activiteit “Wabo aanvraag of besluit aanvullen – Informatie” verschijnt en kunt u selecteren.
Vervolgens kunt u op de knop “Volgende” klikken en in het scherm dat volgt op de knop “Volgende stap” klikken”.
Stap 7
Beantwoord de vragen in het scherm “Vragen beantwoorden”. Hier worden de kenmerken van uw ingediende aanvraag gevraagd. Het OLO-nummer kunt u terugvinden op het aanvraagformulier van uw aanvraag die u heeft ingediend voor 1 januari 2024. Vul de velden zo veel mogelijk met de gevraagde informatie en klik vervolgens op de knop “Volgende stap”.
Stap 8
Aanvulling indienen doet u in het scherm “Documenten”. Met de knop “+ Document toevoegen” kunt u documenten selecteren en toevoegen. U kunt kiezen of het gaat om documenten die betrekking hebben op “Constructieve veiligheid bouwconstructie”, dat het gaat om “Plattegronden, doorsneden en detailtekeningen” of u kunt kiezen voor de optie “Anders”.
Na het toevoegen van de tekeningen kunt u op “Volgende stap” klikken.
Stap 9
In het scherm “Uw gegevens” worden uw contactgegevens gevraagd. Vul de velden zo veel mogelijk in met de gevraagde informatie en klik vervolgens op “Volgende stap”.
Stap 10
In het scherm “Verzoeken indienen – opbouw verzoeken” ziet u een overzicht van uw verzoek. Wanneer alle informatie juist is, klikt u op de knop “Volgende”.
Met het potloodje kunt u eventueel nog informatie wijzigen en/of toevoegen (zie afbeelding).
Stap 11
In het scherm “Verzoek indienen – Overzicht” kunt u uw verzoek nog toelichten en een eigen referentienummer toevoegen.
Vink vervolgens aan dat u verklaart alle vragen naar waarheid heeft ingevuld, zie afbeelding, en klik vervolgens op “Indienen”
Stappenplan afgerond
Als laatst krijg u een scherm te zien dat de aanvulling bij ons is ingediend.
U ontvangt binnen 2 werkdagen een ontvangstbevestiging wanneer de aanvulling bij ons binnen is.