Klacht medewerker of bestuurder

Als u vindt dat u niet netjes bent behandeld door een ambtenaar of bestuurder, dan kunt u een klacht indienen. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Maar door ons erop te wijzen, kunnen we ervan leren om het in de toekomst beter te doen.

Waarover kunt o.a. een klacht indienen

U kunt onder andere een klacht indienen over:

  • De persoonlijke behandeling door medewerkers of bestuurders.
  • Het krijgen van te weinig, onjuiste of misleidende informatie.
  • Het niet reageren op vragen.

Geen klacht maar oneens met een besluit van de gemeente?

Het kan gebeuren dat u het niet eens bent met een besluit van de gemeente. U heeft dan geen klacht, maar een bezwaar. Maak dan bezwaar via de pagina Bezwaar maken. Bijvoorbeeld omdat u een vergunning hebt gevraagd, maar niet gekregen. Of uw buren hebben een vergunning gekregen waar u het niet mee eens bent.

Hoe dien ik een klacht tegen gemeentelijk optreden in?

  • Digitaal: via het formulier klacht indienen
  • Telefonisch: neem contact op met telefoonnummer 14 05 14.
  • Persoonlijk: langskomen bij de receptie op het gemeentehuis.
  • Schriftelijk: schrijf een brief of vul het volgende klachten formulier in.

Hoe het werkt

  1. U dient uw klacht in bij gemeente De Fryske Marren.
  2. De gemeente zal uw klacht eerst in onderling overleg met u proberen op te lossen. Lukt dat niet dan kijken de interne klachtenbehandelaars van de gemeente naar uw klacht. U krijgt de gelegenheid uw klacht toe te lichten
  3. U krijgt van de gemeente schriftelijk bericht over de uitkomst van uw klacht
  4. Als u het niet eens bent met de uitkomst kunt u uw klacht onder de aandacht brengen bij de Nationale Ombudsman, Postbus 93122 2509 AC Den Haag. Voor informatie over de Nationale Ombudsman zie: www.nationaleombudsman.nl.

Wanneer hoor ik meer over de afhandeling van mijn klacht?

De gemeente handelt een klacht meestal binnen zes weken af. Dit kan met maximaal vier weken worden verlengd. U ontvangt dan een brief.